Jak přestat kouřit? Praktické rady, tipy a triky pro vás

uvod-clanekNa světě žije přibližně 1,3 miliardy aktivních kuřáků. Ročně na nemoci spojené s kouřením umírá necelých pět milionů lidí. Každá vykouřená cigareta snižuje život člověka přibližně o pět minut. U mužů i žen způsobuje kromě celé řady onemocnění také neplodnost. Ty nejčernější scénáře říkají, že pokud se bude počet kuřáků i nadále zvyšovat, v roce 2020 zemře na následky kouření celých deset milionů osob.

Že vás tyto hororové statistiky budí ze snů, protože sami mezi kuřáky spadáte? Pak zřejmě zvažujete, zda ve vlastní zájmu netípnete „tu poslední“ a svého zlozvyku se navždy zbavíte. Je to ovšem tak jednoduché, jak si mnozí z nás myslí? Říká se, že předsevzetí přestat kouřit si každý rok dává až 80 % aktivních kuřáků. Bohužel jejich pokusy jsou v drtivé většině neúspěšné a předsevzetí tak bere po nějaké době za své. Pravidelnému a dlouholetému kuřákovi se podaří zbavit se svého zlozvyku až na nějaký pátý pokus. My jsme však pro vás připravili několik rad, tipů a triků, se kterými to zvládnete možná mnohem rychleji a na „první dobrou“.

 

Základem je silná vůle

Kouřit musíte chtít přestat vy, nikoli vaše okolí. Ačkoli jej pach a kouř cigaret značně omezuje, neměli by vás ke klíčovému rozhodnutí donutit. Pokud se již rozhodnete s tímto zlozvykem definitivně, měla by to být pouze vaše vůle, nikoli vůle ostatních. Tím se okamžitě zvyšuje pravděpodobnost, že se k cigaretě v budoucnu nevrátíte.

 

Stanovte si termín

Kromě silné vůle je důležité také to „správné datum“, které si dopředu pečlivě naplánujte. Spojte si jej třeba s nějakou radostnou událostí – narozením dítěte, výročím svatby, nebo právě příchodem nového roku. Kromě dat, vztahujících se k radostným událostem, si však můžete vybrat i ty „méně šťastné“ týkající se třeba odchodu milované osoby z povrchu zemského. Při nutkání zapálit si, si vzpomeňte, že nekouříte nejen kvůli sobě, ale ještě kvůli někomu jinému, kdo má nebo měl ve vašem životě důležité místo. Vaše motivace tak bude o to větší.

 

Omezte kávu, černý čaj a alkohol

uvod-clanek2I na první pohled odnaučený kuřák si neodpustí „jednu“ u skleničky dobrého vína. V počátcích své odvykací kůry se proto snažte vyhnout společenským akcím, na kterých teče alkohol proudem. Pochopitelně se doma neizolujte, ale buďto svou účast omluvte nebo omezte pití alkoholu na nezbytné minimum. Alkohol totiž odbourává zábrany a vy tak snadněji podlehnete svému démonovi. Chuť na cigaretu zvyšuje také káva a černý čaj. I s jejich pitím to proto nepřehánějte.

Hýbejte se!

Největším strašákem pro mnoho žen-kuřaček je bezpochyby nárůst hmotnosti, ke kterému během odvykací kůry často dochází. Aby tomu tak nebylo, pravidelně své tělo detoxikujte, zařaďte do svého jídelníčku zdravé potraviny s nižší kalorickou hodnotou a vsaďte na pravidelný a dostatečný pohyb. Díky pohybové aktivitě uděláte nejen mnoho pro své tělo, ale zaměstnáte i svou mysl, která bude doslova křičet po té zpropadené cigaretě.

 

Zásobte tělo minerály a vitamíny

Dopřejte svému organismu pořádný koktejl vitamínů, minerálů a dalších pro tělo člověka nezbytných látek. Zobejte hořčík, který působí proti stresu, vsaďte na železo, které zažene podrážděnost. Zařaďte do svého jídelníčku také potraviny bohaté na jód (např. ryby), která zabrání usazování tukových zásob v těle.

 

Vybavte se praktickými pomocníky

Při odvykací kúře určitě zužitkujete speciální žvýkačky s nikotinem nebo nikotinové náplasti, které se postarají i pravidelnou dávku nikotinu, kterou však do vašeho těla vpraví zdravěji a nenásilněji. Pokud vám v rukou cigareta fyzicky chybí, pořiďte si tu elektronickou, která vám může při odvykání náležitě pomoci.

Nyní nám již nezbývá nic jiného, než vám popřát pevnou a nezlomnou vůli!