Odvykání kouření a hubnutí – jde to vůbec dohromady?

Konec roku 2014 a počátek roku nového je často spojován s určitou bilanční rovnicí. Mnoho z nás přemítá nad tím, co se jim v uplynulém roce podařilo a na čem by bylo naopak v tom letošním potřeba zapracovat. Řada z nás si také dává nejrůznější novoroční předsevzetí, která se v drtivé většině týkají hubnutí nebo kouření. Patříte-li mezi osoby, které se zapřísáhly, že s novým rokem seknou se svým kuřáckým zlozvykem, pak vám jistě vytanula na mysli otázka, zda s poslední cigaretou nezačnete přibírat na váze. Máme pro vás informace a fakta, která vás v této souvislosti mohou zajímat. V závěru tohoto článku připojíme také několik rad, jak se vypořádat s abstinenčními příznaky i „haprující“ váhou.

Mýty a fakta okolo váhy a cigarety

Stop Kouření

 

Je vědecky prokázáno, že nikotin v cigaretách obsažený, snižuje chuť k jídlu. Zapálená cigareta navíc také zrychluje srdeční tep a to zhruba o 20 úderů za minutu. A právě srdeční tep je neodmyslitelně spojen s lidským metabolismem, který se tímto zrychluje. Kuřáci tak spalují více kalorií, než lidé, kteří cigaretovému kouři a tabáku neholdují. Na druhou stranu však právě nikotin stojí za rozvojem více, či méně nebezpečných komplikací, jež mohou vyústit až v krajně rizikové nemoci počínaje obtížemi s dýcháním, přes kardiovaskulární problémy, až po vznik a rozvoj nejrůznějších druhů rakoviny. Používat cigaretu jako úspěšný hubnoucí prostředek je tedy krajně nemoudré a velmi nebezpečné.

Přestanu kouřit = přiberu?

Tento hojně rozšířený mýtus používá řada kuřáků (a zejména pak kuřaček) jako výmluvu, která je opravňuje k pokračování ve svém nebezpečném zlozvyku. Pokud dokážete svou vášeň pro jídlo zkrotit a udržet na uzdě, zaměstnáte své ruce i mysl něčím jiným, pak svévolně nepřiberete. Je ovšem pravda, že budete muset snížit svůj kalorický příjem, tudíž nebude možné stravovat se totožným způsobem, na jaký jste byli navyklí v době, kdy byla cigareta vaším neodmyslitelným společníkem. Místo hladovek nebo nejrůznějších diet vsaďte raději na zdravý životní styl a dostatek pohybu, který vám pomůže vyrovnat se s nepříjemnými abstinenčními příznaky i kolís
ající váhou.